The Suite life on Deck

6 augustus 2019

De titel van dit verhaal was ook de titel van een kinderserie waar Emma jaren geleden fan van was. Het ging over een tweeling wiens ouders aan boord van een cruiseship werkten en de kinderen werkten daar dus ook. Beetje flauw maar de titel past wel bij dit verhaal.

Ik zal eerlijk zijn: een cruise is niet goedkoop. Het is immers een vakantie op een 5 sterren all-inclusive resort maar dan eentje die van plaats naar plaats gaat en die een behoorlijk hoger personeel-naar-touristen ratio heeft dan een 'normaal'  hotel. Zo'n boot is duurder om te bouwen, onderhouden en te bedienen dan een hotel dus reken maar uit.

Je hebt verschillene prijsklasses aan boord. Uiteraard is de periode waarin je reist, welk schip je neemt (de nieuwere, grotere schepen zijn duurder) en welke route je neemt van invloed, maar daar heb ik het niet over. Binnen een cruise (dus een route op een bepaalde datum met een bepaald schip) heb je verschillende prijsklasses.

Alle hutten aan boord zijn in principe bedoelt voor 2 personen. De prijs die je boekt is altijd een prijs per persoon, behalve als je alleen reist. Dan krijg je een toeslag. Immers: je neemt een twee persoonskamer in beslag in je eentje... Als je met drie personen reist krijg je helaas geen korting. Ze zetten er gewoon een bed bij of veranderen de bank in een bed 's avonds (prima te doen overigens).

Het soort hut bepaald wat je kwijt bent per nacht. De meest goedkope optie is een binnenhut. Dit is een hut aan de binnenkant van het schip, zonder ramen. Aangezien je toch het meest van de tijd ergens anders bent en je de hut vrijwel alleen gebruikt om te slapen is dat niet eens een slechte optie.

De tweede optie is de buitenhut. Die zijn dan weer onder te verdelen in hut met en zonder balkon. Met balkon is duurder per nacht dan zonder balkon.

Hierna heb je de suites. Afhankelijk van het type schip zijn hier ook weer verschillen in. Een 'Grand Suite' is de basis suite, wat op kan lopen naar de 'Owners Suite' op de Oasis klasse bij Royal Caribbean. Die laatste is ongeveer qua grootte te vergelijken met een penthouse apartement in een grote wereldstad (inclusief meerdere verdiepingen en indoor glijbaan voor de kinderen), alleen duurder...

Maar: soms tref je aanbiedingen. Diana is een ster in het vinden van koopjes online als het gaat om reizen en ook hier is het haar gelukt. Hierdoor konden wij een Grand Suite boeken voor de prijs die we normaal voor een balcony hut betalen. Die kans konden we niet laten gaan, dus die hebben we geboekt.

De kamer is twee keer zo groot als we gewend zijn. Luxe!

IMG-20190804-WA0040De Suite 03IMG-20190804-WA0038IMG-20190804-WA0037De Suite 07De Suite 06

IMG-20190804-WA0041

Luxe dus :)

Naast de grote kamer, biedt een Suite meer luxe en comfort. Aangezien we een 'golden card' hebben, hebben we recht op toegang tot de Suite Lounge. Op zich niet zo spannend: het is een ruimte in het schip met hapjes en drankjes die alleen toegankelijk zijn voor de Suite gasten. Maar ja: de hapjes en drankjes kun je ook op andere plekken halen (alleen moet je dan soms betalen als je geen premium refreshment package hebt, wat wij wel hebben). Maar: in de lounge zit ook de concierge. De concierge is iemand die alles voor je regelt. Wil je reserveren voor een restaurant? Zij regelt het voor je. Wil je als je aan land ga niet in de rij bij immigration staan? Prima: de concierge leidt je er langs. Moet je formulieren regelen omdat er een haven afvalt? Geen probleem: de concierge heeft alles al voor je geregelt.

En er zijn meer 'perks'. Wil je bij het zwembad? Er is een stuk afgezet voor je zodat je altijd plek hebt. In het theater is het beste gedeelte gereserveerd voor suite bewoners. En ga zo maar door.

Ik kan hier best aan wennen.. :)