Op naar Seoul, Korea!

12 augustus 2019 - Seoul, Zuid-Korea

Aan alle goede dingen komt een eind. Deze 10 daagse cruise was geweldig maar helaas is hij afgelopen.

Royal Caribbean wil graag de koffers zelf aan land brengen. Een stukje service wellicht, maar ook handiger voor hen: ze willen niet dat iedereen met de koffers door het schip heen gaan. Dus het is de bedoeling dat je de laatste avond alles wat de je die nacht en de volgende ochtend nodig hebt uit de koffer haalt en de rest inpakt. Die koffers zet je dan buiten de hut en de bemanning zorgt ervoor dat ze keurig aan wal na de douane op je staan te wachten.

Allemaal prima maar dat betekent dus wel dat je een extra tas mee moet sjouwen waar je spullen van de avond ervoor inzitten. Daar houden we niet zo van dus we kiezen er steeds voor zelf onze koffers van boord te tillen. Dat is ook geen probleem, maar dan moet je wel vaak als eerste van het schip. Aangezien we altijd dezelfde dag nog terug vliegen willen we dat ook. Een win-win situatie dus.

De avond daarvoor kregen we te horen dat er nog een cruiseschip in Hong Kong aankomt. Daardoor is het aantal taxis beperkt, maar Royal biedt een transfer service aan naar de luchthaven. Dat is voor ons ideaal. Normaal gesproken moet je dan je koffer van boord laten halen maar voor suite-gasten wordt het allemaal wel geregeld zoals wij dat willen. Ik kan daar best aan wennen..

In de ochtend worden we wakker en zien we de toch wel al bekende skyline van Hong Kong.

Skyline van Hong Kong

Vorige keer dat we hier waren regende het pijpenstelen en stormde het: nu is het kalm en mooi weer! Een stuk beter dus. Na nog een laatste koffie gehaald te hebben gaan we met de koffers naar de locatie waar we ons moeten verzamelen. Maria, de suite-concierge staat daar al op ons te wachten en we nemen afscheid.

Bij de koffers

Al gauw mogen we van boord en door de immigration van Hong Kong heen. Dat gaat allemaal erg soepel en binnen 20 minuten staan we buiten te wachten op de bus. Na even zoeken hebben we die ook gevonden!

Wachten op de bus naar het vliegveld

We rijden van de cruise terminal naar de luchthaven. We zien grote stukken van Hong Kong nog een keer en we blijven ons verbazen over de grootte van de stad.

Een paar wolkenkrabbers in Hong Kong

We krijgen van de dame die ons begeleidt te horen dat er weer demonstraties verwacht worden op het vliegveld. Wellicht zijn er ook rellen. Aangezien we er uitzien als toeristen (duh...) verwachtten ze niet dat we er last van krijgen maar we krijgen wel het advies zo snel mogelijk in te checken en door security heen te gaan.

Aangekomen op het vliegveld zien we veel camera ploegen hun spullen alvast neerzetten om de gebeurtenissen te verslaan, maar verder zien we niets. Later horen we dat het 's middags toch behoorlijk uit de hand liep daar maar toen waren wij al in de lucht.

Emma in de terminal van Hong Kong

Camera's wachten op de rellen in Hong Kong

Na het inchecken hebben we de winkels nog bekeken, waar Emma nog een leuke portemonnee gekocht heeft. Voor de rest is er eigenlijk niets bijzonders gebeurdt. Gelukkig maar!

Emma en Diana op de luchthaven van Hong Kong

We moesten alleen nog door de paspoort controle. Deze was volledig geautomatiseerd dus ook in een paar minuten waren we daar door heen. Daar kan Schiphol nog wat van leren!

We hadden tijd over dus Emma wilde graag nog typisch Chinees eten!

Emma eet chinees....

Diana dacht daar het hare van...

Diana wacht het allemaal af op het vliegveld

Wel grappig: onze vlucht naar Seoul had gate 9, Gate 8 was de KLM vlucht naar Amsterdam, welke een uur voor ons vertrok. Ineens stonden we dus tussen grote groepen Nederlanders die naar huis gingen. Maar wij niet! Wij mogen nog een paar dagen.

Op naar Seoul!

Diana en Dennis in het vliegtuig, op weg naar Seoul!