All aboard!

4 augustus 2019 - Hong Kong Island, China

Eindelijk is het dan zo ver. Ok, de vakantie was al begonnen met een mooi bezoek aan Hong Kong, maar de cruise is natuurlijk een groot onderdeel!

We zijn eerst wezen ontbijten in het hotel. We staan immers altijd vroeg op en we hoefden pas rond 11 uur bij de terminal te zijn. We hadden tijd genoeg dus. Na het ontbijt rustig de koffers ingepakt en uitgecheckt in het hotel. Diana en ik moesten nog even wat boodschapjes doen dus Emma kon lekker bij het hotel blijven. Echt erg was dat niet: het begon op dat moment te regenen. Nou heeft het de afgelopen dagen wel vaker wat gespatterd maar dit bleek later toch wel iets anders te zijn.

Toen we terugkwamen bij Emma hebben we een taxi laten komen en die bracht ons in een klein half uurtje naar de cruise terminal. Dit was voorheen het vliegveld van Hong Kong. Het is duidelijk nog niet af: overal waren nog bouwwerkzaamheden te zien. De regen ondertussen werd erger en erger...

Aangekomen bij de terminal (gelukkig overdekte uitstapplaatsen) hebben we onze koffers afgegeven aan een kruier en gingen we naar binnen.

Er stonden overal behulpzame mensen te wachten tot ze iemand de weg konden wijzen: het was nog erg rustig dus zo veel hadden ze niet te doen. Al gauw zagen we de borden "incheck" staan. Ze stonden daar ook naar ons te gebaren dat we daar heen moeten, maar: daarnaast was een bord met "Golden Suite Checkin". En die is voor ons!

Het hekje ging op en we werden keurig opgehaald door twee dames die ons begeleide naar de aparte checkin balie voor suite gasten. Dat voelde wel serieus luxe. We werden ook voorgesteld aan onze concierge, iemand die alleen aanwezig is op het schip voor de cruise gasten en die alles voor je regelt.

Gold badge incheckbalie

Na alle formulieren te hebben ingevuld mochten we eindelijk aan boord!

Dat was wel een aparte ervaring: we zijn met kerst met het zusterschip van dit schip geweest. Toen waren we te gast op de Adventure of the Seas, dit keer op de Voyager of the Seas. De schepen lijken enorm op elkaar maar er waren toch wat kleine verschillen. Dus het eerste half uur besteden we aan het ontdekken van wat er anders was.

Promenade dek met koffieEmma aan het begin van dek 5

Na een rondje gelopen te hebben besloten we maar onze eerste cocktail te bestellen. Toen we zaten heb ik gauw even mijn powerbank gepakt: mijn telefoon had al aangegeven dat hij leeg was. Powerbank ingeplugd: niets. Emma's bank geprobeerd: niets. Andere kabel geprobeerd: niets. Powerbank en kabel bij Emma's telefoon getest: prima. Conclusie: mijn telefoon laadt niet meer op. En ik had nog 15% over...

Nou ja, dat kwam later wel.

NIet dus. MIjn telefoon bleek niet meer te kunnen laden. Dus geen blog meer, geen foto's van mij.... Ik maakte me er niet al te druk om: ik gokte er op dat als ik een draadloze lader zou gebruiken het wel weer zou werken. Over 3 dagen zouden we in Japan zijn en daar kon ik zo'n ding vast wel kopen.

Ondertussen was het 1 uur geworden en konden we de kamer in. Nou ja, kamer.. de suite dus! Tja, dat is wel even een stukje groter en luxer dan we gewend zijn. Daar schrijf ik de volgende keer uitgebreid over.

Dennis met de Golden Badge!

Na het bewonderen van de kamer kregen we te horen dat we naar de veiligheidsoefening moesten. Dat hoort erbij: het houdt in dat je naar je verzamelplaats moet gaan die op je badge staat en daar krijg je uitleg over hoe het alarmsignaal klinkt en hoe het zwemvest werkt. Het is een verplicht iets en iedereen moet er aan meedoen. Het vreemde was wel dat ze zeiden dat de oefening om 3 uur was terwijl we eerst hoorden dat het om 4 uur zou zijn. Immers: die oefening doe je vlak voor afvaart en die was om 16:30 gepland. Eerst dachten we nog dat het een foutje was maar nee: om 3 uur moesten we naar de verzamelplaats. En na 15 minuten was dat afgelopen en hoorden we dat we zo zouden vertrekken.

We zijn naar dek 11 gegaan waar je door grote ramen naar buiten kunt kijken. Op dek 12 kijk je over de reling maar het regende zo hard dat we ons daar maar niet aan waagden.

Dennis en Diana voor het uitzichtdek

En inderdaad: we vertrokken in waanzinnig slecht weer. Het stormde en regende. Het schip begon meteen te schommelen en de kapitein riep om dat het aan te raden was om naar de ziekenboeg te gaan om pillen tegen zeeziekte te gaan halen... Die hebben wij standaard bij ons dus die hebben we maar ingenomen.

De cruise terminal in Hong Kong

In storm en stortregen vertrokken we. Later hoorden we dat we een uur eerder vertrokken zijn wegens een typhoon die naar Hong Kong kwam. Hadden we gewoon gewacht tot de officiele vertrektijd hadden we niet meer weggemogen.

Het schip ging alle kanten op. We schommelden heen en weer. In het restaurant zag ik een medewerker met een bleek gezicht zijn hoofd vasthouden terwijl hij op de bar steunde: hij was zeeziek. Die avond waren er maar weinig mensen te zien: de meesten waren op hun kamer.

Gelukkig was dat de volgende dag over maar het was een enerverend begin van de cruise.

Maar: we waren op weg. Op naar Japan!