Seoul, dag 1

12 augustus 2019 - Seoul, Zuid-Korea

Emma heeft al jaren de droom om in Seoul te zijn. Ze weet heel veel van de stad, ze weet veel van de cultuur, de mensen, de geschiedenis... Dus het is een droom die uitkomt om hier nu ook echt te zijn!

Emma en Diana in Seoul, voor de toren!Diana is ook blij, zo te zien :)

We zitten midden in het dure shoppinggedeelte van Seoul. Nou ja.. midden in.. We zitten aan de rand. Net aan.

Diana wijst aan waar we zitten Hier wijst Diana aan waar we zijn.

Dit is dan het straatje..

Ons straatje bij het hotel Nou ja, dat is ook niet helemaal eerlijk: we zitten in een zijsteeg hiervan

Ons steegje bij het hotel

Daar achter in, rechts, kun je nog net ons hotel zien. Dat was wel even schrikken: na de suite upgrade in Hong Kong en de suite-ervaring aan boord van de Voyager of the Seas, zaten we nu in een budget hotel achter af in een steegje. Gelukkig sliepen we er alleen maar. De kamer was redelijk schoon dus we hebben het maar zo gelaten. Hoewel we wel eerst even met het idee gespeeld hebben om een ander hotel te gaan zoeken...

Nou goed, na een nacht slapen werd het tijd om de stad te gaan bekijken. Emma heeft een verlanglijstje gemaakt van punten die ze zien wil. We beginnen vandaag in de wijk Hong-Dae. Dit is de wijk waar de universiteiten zitten en de jeugd uithangt. Emma speelt met het idee om hier te gaan studeren en dan zal ze in die wijk terecht komen.

We hebben al ov-chipkaarten gekocht dus we gaan lekker met de prima georganiseerde metro.

Emma legt aan Diana de metro in Seoul uit.

En in de metro viel ons iets op: zo gauw je bij een kaart gaat staan om te kijken waar je zijn moet, loopt er iemand op je af en die probeert je in zijn of haar beste engels uit te leggen hoe je daar komen moet. Ze weten dat ze onze taal niet spreken maar doen toch hun best. De mensen hier zijn zo ontzettend vriendelijk en behulpzaam, dat is echt heel erg bijzonder!

Na de rit met de metro komen we aan nde wijk Hong-Dae. Als we naar buiten stappen valt ons iets op. Het is warm. Heel erg warm. Heel erg ontzettend warm. We zitten midden in de stad met geen zuchtje wind. De luchtvochtigheidsgraad is hoog. De temperatuur is zo'n 37 graden maar de gevoelstemperatuur ligt zo rond de 44 graden. En om dan in een stad te gaan wandelen...

Ach, we redden het wel. We stoppen vaak bij Starbucks of een van de andere koffie ketens (en wat zijn er hier een hoop koffie tentjes!) en nemen daar wat fris te drinken. We hebben water bij ons, we redden het wel.

De rest van de dag brengen we al slenterend door de wijk door. We gaan van in winkel naar winkel, van Starbucks naar The Coffee Bean, van schaduw naar schaduw.

Het begin van de universiteitswijk

In de wijk Hong-Dae, bij de universiteit

Aan het einde van de middag komen we aan in een straatje waar ze aan "busking" doen. Dat is een verschijnsel waar straatartiesten bij elkaar komen en laten zien wat ze kunnen. Dat kunnen lokale mensen zijn die een liedje zingen, maar ook bekende artiesten komen hier vaak langs. Je kunt goed zien wie echt goed zijn: daar zijn de meeste mensen te vinden. Vaak zie je veel camera's er om heen, ook een goede indicatie.

Busking, jonge talenten in de dop

We hebben het allemaal een tijdje aangekeken.

Diana en Emma bij de Busking groepen

Diana en Emma kijken naar het Busking

Hierna gingen we nog wat winkelstraatjes in. Emma heeft nog wat sieraden gekocht. Echte sieraden uit Seoul!

Een van de vele , drukke winkelstraatjes

We waren moe. Het was warm. We zijn op tijd naar richting hotel gegaan, we hebben nog wat gegeten in een food court (Emma aan de dumplings, Diana en ik aan de curry!) Maar de rest van de avond hebben we voor pampus op bed gelegen.

Morgen weer een dag!