Big Bus Tour door Hong Kong

31 juli 2019 - Hongkong, Hongkong

Na ons bezoek aan de Peak zijn we weer naar beneden gegaan. We hadden in Nederland al tickets gekocht voor de Hop On Hop Off bus gekocht. Dit zijn bussen die door de stad heen rijden (in Hong Kong 4 verschillende routes) waar je op ieder moment op of af kunt gaan. Zo zie je wat van de stad, hoor je wat over de stad en dat scheelt ook nog eens enorm veel lopen. Daarnaast zijn die bussen ook voorzien van airconditioning (als je binnen zit) dus dat is helemaal ideaal.

Emma en Diana boven in de bus!

Omdat we met de gezellig drukke metro naar de andere kant van de baai waren gegaan, zijn we eerst met de bus die kant gaan bekijken. De rondrit ging om een van de acht bergen heen en kwam uit in een soort van strand-gedeelte. Hier zijn mooie stranden en grote hotels. Wel leuk maar... tja, die soort resorts hebben we vaker gezien. De bustour probeerde er nog wat van te maken (vroeger waren hier piraten!) maar echt indruk maakte het niet op me. Mooie plaatjes maar niets nieuws.

Uitzicht over Deep Water BayStrand bij Deep Water BayHotels bij Deep Water Bay

Meer uitzicht over Deep Water BayHet weer was wel lekker opgeklaard. De verwachte wolkbreuken en onweersstormen bleven gelukkig uit (en dat bleef ook zo!)

We zijn even uit de bus gegaan bij de vissershaven. Hier lagen sampans waarmee we naar de andere kant van de haven konden gaan maar dat hebben we maar even overgeslagen.

De vissershavenWel zijn we de supermarkt ingegaan om een ijsje te kopen. Nou ja, ik zeg wel supermarkt maar het was meer een kleine ruimte onder de brug waar iemand allemaal waren had opgehangen om te verkopen. Er stond ook een vrieskist met ijs, en daar ging het ons om.

De "supermarkt" om ijsjes te kopen

Uiteindelijk kwamen we uit bij de baai waar we de ferry naar Kowloon zouden gaan nemen. Kowloon is het oudere gedeelte van Hong Kong waar we met het hotel zitten. Kowloon staat voor '9 draken'. Het verhaal gaat dat de eerste keizer hier de bergen geteld heeft (er zijn er 8 om de stad heen) dus hij wilde de stad '8 draken' noemen. Iemand heeft hem toen verteld dat hij zelf ook een draak was dus toen waren er negen. En dat vertaalt zich dus naar Kow Loon...

Bij de ferry

Wachten op de ferry naar Kowloon

Uitzicht op Kowloon

Met de ferry gingen we naar de andere kant waar we in een heel chique winkelgedeelte aankwamen. Louis Vutton, Armani, Chanel noem het maar op: alle winkels waren hier. Beverly Hills was er niets bij!

Dure winkelstraat in Kowloon

Sommige straten zijn te druk om over te steken en dus hebben ze daar tunnels aangelegd voor voetgangers. En daar zagen we toch nog iets van de demonstraties die de afgelopen maanden Hong Kong zo bezig hielden. De muren in de tunnels waren volgeplakt met 'geeltjes' waarin mensen heel duidelijk laten zien hoe ze er over denken. Ze willen hier blijkbaar niet zo veel met China te maken hebben...

Protest 'geeltjes'"Hong Kong is not China" in geeltjes

Met de bus zijn we weer rondjes gaan rijden (uiteindelijk 2 omdat we ons vergiste in de telling van de stops, nou ja: we zaten lekker).

We hebben een hoop gezien van de stad.

Blije Emma en Diana Emma en Diana vonden het helemaal geweldig. Ik ook, maar ik sta niet op de foto dus dat moet je maar van me aannemen.

Hong Kong is een mooie stad. Heel westers maar af en toe toch overduidelijk Aziatisch. Mooi voorbeeld daarvan is de manier waarop ze hier steigers bouwen. Waarom duur aluminium gebruiken als je het net zo goed met bamboe kunt doen? Ik heb hele gebouwen in bamboe steigers zien staan. Heel apart: in Nederland zou dat nooit mogen!

Steigers van Bamboe

Na een hele middag in de stad rond te hebben gekeken werd het tijd om weer terug naar de baai te gaan. We hadden tickets gekocht voor een avond rondvaart over de baai. 's Avonds is daar een hele mooie lichtshow, had Emma ons verteld, en die kun je het beste vanaf het water bekijken.

Dat was inderdaad heel mooi en indrukwekkend, genoeg stof voor een eigen verhaal!